Pionjär med risk för stickor i händerna

Skriven av Bertil

unga_afrikanska_pojkar_på_väg_hem

Gunnel och jag läser en bok om John Avetaranian, en f.d. mullah från Erzerum, Turkiet, som i slutet av 1800-talet mötte Kristus. Han blev en hängiven efterföljare av sin Mästare. Han arbetade ett tag med Svenska Missionsförbundet, studerade i Kristinehamn och kom 1892 till Kashgar i Xinjiang, Kina. Han var oerhört radikal och kompromisslös gällande Bibelns auktoritet.

Vad som slår mig är hur hans vision och problem är så lika de utmaningar som vi har 2014. Målet var att ge evangelium till de onådda muslimerna, då gällde det 200 miljoner, idag finns det 1,5 miljard muslimer. Han var med då olika organisationer och missionärer samlades i Kairo, Egypten, 1906 för att lära av varanda och söka Guds strategi för muslimvärlden.

Idag samlas vi också i olika konstellationer med fokus på olika folkgrupper, mitt fokus är Guds rike bland somalierna.

Är jag villig att betala priset?

John Avetaranian såg att vi måste leva ut vår tro i vardagen. Han ville hjälpa de fattiga, svaga och marginaliserade. Han använde litteratur som var anpassad för muslimer. Han vågade bryta gamla traditioner för evangeliets skull. Samma tankar har vi idag.

Ibland är jag naiv och tror att alla ska leva i enhet och att allt ska ordna sig. På något sätt ser jag en själsfrände i John Avetaranian. Fast han var så oerhört mycket mer kvalificerad och kunnig! Trots det, uppskattade inte alla honom. Han fick smaka på motstånd, inte bara från dem som han fösökte nå, utan också från missionsledare och kristna, som inte förstod vare sig hans passion eller vision.

Vill jag vara en pionjär, som John Avetaranian, så är det ett pris att betala. Det går inte att vara både “vanlig” och samtidigt en pionjär för Kristus! Det är en daglig brottningskamp med min egen vilja, att ta upp Korset dagligen har aldrig varit lätt - men alltid varit rätt.

Visst får man stickor i händerna, när man omfamnar Korset i efterföljelsen, men inte är jag större än Mästaren?

Visionen är drivande och målet klart, måtte jag bara inte ta blicken från Kristus!