En inre dragning ut i världen

Skriven av Martin Ström

Förra veckan hade vi sändningsdag för flera nya arbetare ut i världen. Emelie från Klockargårdskyrkan i Malmbäck berättade en del av sin story och vägen som lett henne fram till avresan mot Sibirien! Hon började med orden: - ”För elva år sedan började Gud lägga ner ett intresse för Ryssland hos mig!” För elva år sedan! Vilket fantastiskt uttryck för Guds närvaro och pågående aktivitet i världen samt kallelsen av individer i en helt vanlig svensk frikyrka i ingången på 2000-talet. (Här ska orden ”helt vanlig” läsas med positiv ton i en hyllning till den Gud som jag tror ofta trivs alldeles utmärkt i den vanliga vardagen).  Emelie var då en tonåring och någonstans mitt i allt som händer och pågår i en ung människas liv så börjar Gud skapa ett intresse… en längtan, en slags inre dragning. Inte storslaget med buller och bång utan mer som en slags stilla susning

Ryssland och Sibirien, men det blir inte mycket kallare en – 40 på vintrarna understryker Emelie med glimten i ögat. Här väntar nu ett OM team som arbetar på bred basis med bland annat lärjungaträning och olika uttryck för rehabilitering och att motverka spridningen av HIV/aids.

Emelie är just nu tillsammans med närmare bestämt 242 andra från hela världen på vår internationella förberedelsekonferens i Holland under 10 intensiva dagar innan flyget tar henne österut.

På vägen in i höstmånaden september har vi i teamet i Jönköping flera gånger återvänt till Paulus ord i Kol.3:16: ”Låt Kristi ord bo hos er i hela sin rikedom och med all sin vishet”. Tillsammans har vi gett uttryck för vår längtan att vara en öppen gemenskap där Jesus i all sin rikedom får fritt spelrum i oss var och en och i vår gemenskap. Vi ber att människor i mötet med oss ska se mer av Jesus och smaka mer av Guds passion för världen. Detta är ingenting vi kan ta oss men Paulus uppmaning öppnar hoppets dörr på vid gavel inför en ny höst. Jesus vill bo i oss och mitt ibland oss! Därför vänder vi oss till honom för att på olika sätt ge uttryck för bönen – Kom Herre Jesus, kom!

 Hälsningar Martin