Pressmeddelande: Doulos får nytt liv i Singapore

Skriven av OM Sverige, i Logos Hope

Den 18 mars köptes världens äldsta oceangående skepp MV Doulos av den kristne affärsmannen Eric Saw, VD för BizNaz Resources International Pte Ltd i Singapore.

Detta är dock inte första gången som Eric Saw haft kontakt med det unika skeppet. "Min familj och jag har varit ombord på Doulos vid flera tillfällen när hon besökt Singapore," sade han. "Men det slog oss aldrig att vi en dag skulle vara ägare till detta fantastiska och historiska skepp! Vi ser Guds hand och vilja mycket tydligt när vi nu går in som ägare, och ber att vi ska bli värdiga och trofasta förvaltare av skeppet."

OM Ships Director of Marine Operations, Mark Diamond, skrev under köpekontraktet å organisationens vägnar:
"När jag gick ombord som besättningsman på MV Doulos i januari 1978, visste jag inte att skeppet skulle komma att fortsätta segla i så många år. Gud använde min tid ombord till att lära mig så mycket om Honom, och det har varit en förmån att få se hur Gud har talat till så många andra som har besökt eller tjänat ombord genom åren. Jag önskar Eric Saw guds välsignelse i hans nya planer."

Efter att alla papper skrivits under, hölls en överlämningsfest där man firade skeppets 32 år i tjänst och tackade Gud för hans trofasthet genom åren. Festen hölls i ett skeppsvarv i Jurong och värdar var kapten Dirk Geize, chefsingenjör Harald Smit, Doulos förre VD Seelan Govender, samt Mark Diamond. Inbjudna gäster var bland annat Eric Saw.

OM Ships VD Peter Nicoll kommenterar överlämnandet, "Processen att ta Doulos ur OM:s tjänst var mycket komplicerat och utmanande. Vårt hopp ända från början var att vi skulle finna ett sätt att bevara skeppet, och jag är mycket nöjd med att vi kunde nå en överenskommelse med Eric Saw. Vi är så glada att Doulos kommer att fortsätta att vara till tjänst för kristna och för övriga samhället i Singapore och är tacksamma till Gud för att han öppnade den här dörren."

Efter renoveringsarbete planerar Eric Saw att göra skeppet tillgängligt för allmänheten, men från en fast hamnplats. Trots att skeppet än en gång har lyckats undvika skrotning, tycks Doulos dagar till sjöss vara över. Framtidsplanerna inkluderar en utställning ombord där skeppets fantastiska historia och olika användningsområden berättas. Bland annat har hon tjänat som fraktskepp för lök, kustvaktsfartyg, immigrantskepp, lyxkryssare och senast som flytande bokhandel och hem för en volontärbesättning på över 300 personer från omkring 50 olika länder.

"Om vi får klartecken från olika myndigheter så skulle vi vilja skapa tema-restauranger och kaféer, en bokaffär och rum för konferenser och bröllop," sade Erik Saw. "Vi planerar också att göra skeppet till ett sjöfartsmuseum med guidade visningar. Vi hoppas dessutom kunna starta en liten bibelskola för lekmän ombord, som ska hjälpa upptagna människor att växa i sin kristna tro. En sak som vi kommer att försöka göra är att fortsätta med den underbara kultur som har varit så synlig för alla som kommer ombord på Doulos - en kultur av kärlek, vänskap och gemenskap. Detta kommer att bli en utmaning att leva upp till!"

Ett namnbyte finns också i Eric Saws planer. Efter att ha känt sig tydligt ledd till bibelversen Jesaja 49:6 säger han, "Vår plan är att ge henne namnet Doulos Phos, eftersom hon i sin nya roll kommer att vara både en tjänare och ett ljus."

De senaste 32 åren har MV Doulos välkomnat mer än 21 miljoner människor ombord, i 603 hamnar i över 104 länder. Under den tiden har skeppet åkt mer än 350.000 sjömil, vilket motsvarar 16 jordenruntseglingar! Sedan 1978 har skeppet drivits av OM Ships International med syftet att föra kunskap, hjälp och hopp till människor i hamnstäder runt om i världen.

OM Ships International fortsätter att driva skeppet Logos Hope, som började segla 2009 och som i dagsläget betjänar människor i den Karibiska övärlden. För senaste nytt och mer information, besök www.omships.org.

Ken Miller,
Director of Communications, OM Ships Internationals huvudkontor i Mosbach, Tyskland
Tel: +49-(0)173-679-3540 (Mobile), +49-(0)6261-9263-43 (Direct), or +49-(0)6261-9263-0 (Reception)
E-mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. and Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Ett stort antal bilder finns tillgängliga. För mer information och bilder kontakta OM Sverige på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller OM Ships International på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.