Inga murar

Skriven av Magdalena Carlén, i Västeuropa

Outside a drop-in for refugees in Europe

Nederländerna: Be för vårt arbete bland flyktingar i Nederländerna.

– Även om många kallar det flyktingkrisen kallar jag det flyktingvälsignelsen. Flyktingarna är en välsignelse för vår församling, uttrycker Robert*. Sedan hans lokala församling öppnade sina dörrar för veckovis drop-in för ett år sedan, kommer det upp till trettio personer varje tisdag. 

– När vi började sträcka oss ut såg vi vår församling förändras, säger Robert. Plötsligt såg vi hur troende holländare började ta kontakt med utlänningar; de älskade och hjälpte dem. 

En man berättade om sin tro för en muslimsk man för första gången; tidigare tvivlande han på att någon kunde vända sig från islam till Kristus. Robert fortsätter:
– Vi satte upp en välkomstskylt på deras språk utanför vår byggnad och människor började komma. Nu kommer flyktingar till gudstjänsten, ungdomssamlingen och söndagsskolan och flera av de vuxna deltar i en Alphakurs

Robert talar själv flytande arabiska och berättar hur han överväldigats av vad flyktingarna delat om vad de varit med om. Samtidigt har han hört vittnesbörd om hur Gud möter individen och hennes behov. En av dem är Hamid* som berättar: 
– I mitt hemland torterade min bror mig när han fick reda på att jag hade läst Nya Testamentet. 

Några år senare lämnade han sitt hemland och var en av alla de som flydde över Medelhavet med båt. 
– Det var dåligt väder och när båtens motor gick sönder trodde jag att vi skulle dö. Men så mindes jag att Jesus stillade en storm, så jag bad: ‘Jesus, om du kan stilla ner havet, gör det.’ Tio minuter senare var vattnet lugnt. 

Kort därefter kom en båt från Grekland och räddade dem. När Hamid kom till Nederländerna berättade någon evangeliet för honom och han gav sitt liv till Kristus och lät döpa sig. 

Robert är ansvarig för Safe Passage, OM:s arbete bland flyktingar i Europa. OM har tagit fram traktat och andra material för att förklara evangeliet på arabiska och farsi som används bland flyktingarna. 
– Kristi församling kan spela en avgörande roll att vända krisen till välsignelse, med möjligheten att uppleva det den holländska kyrkan redan upplevt: att de själva förvandlas i processen. 

Robert betonar vikten av att agera nu:
– Tiden är nu. Låt oss vara gästvänliga och dela Jesus med dem!

”Om vi visat Guds kärlek förut, hur kan vi nu sätta ord på den?”

Skriven av Magdalena Carlén, i Sverige

Words Of Wisdom

Thomas Arvidsson är pastor i Korskyrkan i Aneby, ”en vanlig frikyrkoförsamling i Smålands bibelbälte”. De senaste åren har deras samhälle tagit emot många nyanlända och flyktingar, och hela bygden har varit involverad i mottagandet. 

– Vi är inte så vana vid att möta andra med annan tro i Sverige, och det skapar ofta en rädsla. Den rädslan vill vi få bort, inte minst genom att lära känna de nyanlända som individer, berättar Thomas.

Som församling har de öppnat upp kyrkan för gemenskapskvällar och många av medlemmarna har varit involverade i att hjälpa till praktiskt med boende och myndighetskontakter. Nu vill församlingen ta det hela ett steg till. Thomas berättar:

– Vi har fått många relationer [med muslimer], men hur går vi vidare? Om vi förut använt handlingar för att visa på vår tro, hur kan vi nu använda ord för att dela evangeliet?

Korskyrkan har därför bjudit in OM för att hålla seminariet ”ABC – att nå muslimer med evangeliet” i församlingen. Det är en introduktion till att möta muslimer som tar sin egen tro på allvar och ställer frågor om kristen tro. Thomas ser behovet av att prata om det i församlingen:

– Nu när vi börjar lära känna varandra kommer frågorna: hur tänker ni här? Vad tror ni på? Då behöver vi [som församling] prata om och lära oss vad som är bra att tänka på när vi möter muslimer. Om vi visat Guds kärlek förut, hur kan vi nu sätta ord på den?”Thomas Andersson Aneby

Vem är Jesus inom islam?

Skriven av Lars Mörling, i Sverige

Mosque on the sea - Photo by Justin Lovett

Muslimer påpekar ofta att de tror på Isa (Jesus) och undrar varför kristna inte tror på Mohammed. Även om det finns likheter mellan Koranens Jesus och Nya Testamentets Jesus, så finns det också stora skillnader.

Att Jesus föddes av en jungfru är mycket tydligt i Koranen. Allah blåste sin Ande i Maria och lät jungfrufödseln bli ett tecken för hela världen: ”Och [minns] henne som bevarade sin jungfrudom. Vi andades in i henne något av Vår ande och Vi gjorde henne och hennes son till ett tecken för alla folk” (Koranen 21:91). Det vanligaste namnet på Jesus i Koranen är just Jesus Marias son, så alla muslimer tror på jungfrufödseln. Trots detta förnekar Koranen kategoriskt att Jesus är Allahs son. Koranen drar istället en parallell mellan Jesus och Adam (Koranen 3:59), att precis som Allah skapade Adam utan pappa och mamma så skapade Allah Jesus utan pappa. Enligt Koran gjorde Jesus också under. Han botade leprasjuka, öppnade ögonen på blinda och uppväckte de döda, allt med Allahs tillåtelse (Koranen 3:49).

Enligt Koranen fick Jesus en bok av Allah som hette Indjil – evangeliet (Koranen 57:27). Man tänker sig att Indjil var en himmelsk bok som dikterades till Jesus ungefär som man tror att Koranen dikterades till Muhammed via ängeln Gabriel. I Koranen kan vi på ett par ställen ana Jesus himmelsfärd, något som de flesta muslimer faktiskt tror på. Enligt haditherna (Muhammeds utsagor som skrevs ned över 200 år efter hans död), ska Jesus komma tillbaka. Det låter positivt men vi måste förstå att enligt islam var Jesus muslim och när han kommer tillbaka ska han förklara för alla kristna hur fel de har haft när de trott att Jesus var Allahs son och att han dog på ett kors. ”… Men de dödade honom (Jesus) inte och inte heller korsfäste de honom, fastän det för dem tedde sig så…” (Koranen 4:157).

När man frågar muslimer vad som hände får man ofta höra att Jesus var en så fin profet att Allah aldrig skulle tillåta att hans profet skulle avrättas på detta sätt. Allah tog istället Jesus till himlen före korsfästelsen och förvandlade en annan till att se ut som Jesus, förslagsvis Judas. Man kostfäste därmed fel person. Problemet är att om man förnekar Jesus gudom och förnekar att Jesus dött på korset finns det inget evangelium kvar. I islam innebär detta att Allah inte har försonat hela världen med sig själv i Jesus Kristus och Jesus är inte heller är någon frälsare.

Enligt Koranen hade Jesus två viktiga uppdrag; det ena var att han kom för att bekräfta ”Tawrah” – Moseböckerna, och det andra var att profetera att en dag så kommer ”Ahmed” det vill säga Muhammed (Koranen 61:6). I Koranen är Jesus alltså bara en förelöpare till Muhammed.

Text: Lars Mörling. Teolog, författare och tidigare pastor i Husbykyrkan med lång erfarenhet av arbete bland muslimer.

 Lars Mörling

Senaste Nyheter & Blogginlägg

En ny våg av förföljelse i Algeriet

Skrivet av Nicole James, i Mellanöstern & Nordafrika
En ny våg av förföljelse i Algeriet

“Nu finns ingen rädsla längre, ingen återvändo och en stark överlåtelse att fortsätta oavsett vilket pris vi får betala” säger Youssef, själv algerier och OM:s missionsledare i Algeriet, efter att myndigheterna för två månader sedan stängt House of Hope, en blomstrande församling och missionsbas i Oran, Algeriet.

Den 9 november 2017 beordrade guvernören i Oran att all aktivitet i House of Hope skulle upphöra omedelbart. ”Det handlar om falska anklagelser och grundlösa rykten” berättar Youssef. ”Fyra polisbilar kom och poliserna bommade igen dörren och förseglade den. Alla aktiviteter, alla gudstjänster och bibelskolan Timoty School tvingades upphöra med sin verksamhet. ”... Läs mer »