När Sydafrika i början av 2020 stängde ner samhället för att begränsa spridningen av det nya coronaviruset, fick Marleen Mortin och hennes team som arbetar bland barn snabbt anpassa sig. Teamet såg till att materialet till deras populära läsklubb kunde delas och undervisas online – och såg det spridas längre än vad de någonsin kunnat föreställa sig.
Marleen växte upp i Nederländerna och visste tidigt att Gud ville att hon skulle hjälpa barn. Ett tydligt barndomsminne hon har är hur en ledare i kyrkan berättade om barn som bodde på en sophög i Filippinerna. Bilderna och berättelserna berörde Marleen på djupet och stannade kvar hos henne under många år efter det.
2012 gick Marleen OM:s 6-månaders lärjungaskola (MDT) i Sydafrika och arbetade sedan 3,5 år på OM:s fritidshem för utsatta barn i Mamelodi, en förort till Pretoria. Där fick hon möjlighet att träna lokala förskollärare, och utvecklas i att undervisa i ämnen som till exempel HIVoch AIDS-relaterade frågor.
Marleen hade länge burit på en hemlig dröm om att en dag skriva en bok. Den drömmen skulle komma att besannas när ledaren för OM i Afrika bad henne att ta fram en läroplan för deras sommarlovs-läsklubb, ett slags dagläger som syftade till att lära barn från utsatta områden att läsa. Marleen, som sett behovet av att erbjuda mer utbildning inom barnverksamheten, antog utmaningen.
Tillsammans med gymnasieelever och OM-kollegor genomförde hon tre veckor långa testläger med läsklubben i Zambia och Sydafrika, för att se om läroplanen fungerade. Varje läsklubb skulle lära barnen att läsa genom material som utgick från en afrikansk kontext, samt genom roliga lekar som inte krävde särskilt mycket material.
EN FRAMGÅNGSRIK METOD
Metoden visade sig vara mycket framgångsrik. En nioårig tjej som inte kunde bokstäverna lärde sig att läsa under en vecka på läsklubben. Marleen överraskades av vilken påverkan materialet haft på så kort tid.
– Även om många barn går i skolan är momentet att lära sig att läsa ofta ett problem, förklarar hon.
Materialet togs fram för att komplettera skolan och erbjuda verktyg för kyrkor och organisationer att nå ut till barn i sina närområden. Det ger barnen möjligheter till en bättre framtid och utrustar dem också att själva kunna läsa Bibeln.
Arbetet med materialet har tagit Marleen till flera länder i Afrika. Att undervisa andra i materialet till läsklubben har påverkat både lärarnas och elevernas liv, ibland på sätt som hon inte planerat eller tänkt. I Angola, till exempel, hade en manlig lärare en aha-upplevelse efter att Marleen berättat hur man kan använda lekar för att hålla barnen motiverade. Han hade aldrig tänkt på att använda lekar istället för straff för att hålla barnen fokuserade.
– Den aha-upplevelsen kom genom att han lärde sig läsklubbens metod, berättar Marleen.
BARNEN ÄR EN DEL AV GUDS PLAN NU
I takt med att arbetet växte, växte också behovet av ett team. I april 2018 började en tidigare kollega från skolan i Mamelodi att arbeta med dem. Då höll Marleen också träningar för MDT-eleverna och sökte efter strategiska partners att samarbeta med och behövde mer hjälp. Idag är det ytterligare två teammedlemmar som arbetar med Marleen. Hon berättar:
– Det finns ett stort behov av träning för barnledare och det är så viktigt att testa material och metoder. I många länder är befolkningen ung, ibland med 50% under 15 år. För att nå dem behöver vi en plan och en strategi och det är viktigt att se barnen som ”nu-generationen”, och inte bara nästa generation. De är en del av Guds plan nu, med sina unga år, och vi vill se barnen bli en del av levande gemenskaper av efterföljare till Jesus, särskilt bland de minst nådda. Ibland kan en anpassning av ett redan pågående arbete i en församling, så att det också inkluderar barnen, göra underverk i ett område, berättar Marleen.
”De är en del av Guds plan nu, med sina unga år, och vi vill se barnen bli en del av levande gemenskaper av efterföljare till Jesus, särskilt bland de minst nådda.”
Marleen Mortin
Marleen och hennes team utvecklar just nu en kurs för barnledare som fokuserar på Guds hjärta för barnen, lärjungaskap, strategi och vision för den unga generationen. Kursen undervisar också ledarna hur de kan motivera barnen, lära dem olika bibelverser, hur man kan be och hur man kan hjälpa barnen att växa i sin tro.
NÄSTA NIVÅ FÖR ARBETET
Coronapandemin och nedstängningen av samhället satte stopp för allt resande och alla fysiska möten, men det gav också tid och utrymme att ta materialet till nästa nivå. Marleen och hennes team bestämde sig för att utveckla en online-kurs som kunde nå en bredare publik, och kollegor från Latinamerika, Asien, Australien och Afrika har redan visat intresse för att använda kursen i sina länder.
– Responsen gör mig jätteglad! Vi behöver såklart anpassa innehållet till kontexten där det ska användas, men barn är barn överallt i världen. Det är viktigt att hitta lokala partnerskap med andra som går i samma tankar. Om jag tittar tillbaka kan jag se Guds hand i allting. Han ger dig erfarenheter som tar dig dit du behöver komma. Folk i mitt förflutna sa att jag inte skulle bli en bra ledare, men Gud har förvandlat mig för den här rollen och har förberett mig genom att inte låta mig sluta bara för att folk försökt göra mig missmodig, säger Marleen.
”Att så in i andra och se hur det multipliceras, att se folk blomma ut som aldrig förr ger mig så mycket glädje!”
Marleen Mortin
Hon påpekar att mentorskap är viktigt.
– Jag har inte tid och pengar att vara överallt, så i år har jag flyttat mitt fokus till att coacha andra. Att så in i andra och se hur det multipliceras, att se folk blomma ut som aldrig förr ger mig så mycket glädje!
Marleen och hennes team fungerar som mentorer för barnledare i flera olika afrikanska länder, som i sin tur undervisar andra och utvecklar dem till ledare.
– Min plan var att undervisa barn, men Gud hade andra planer. Idag undervisar jag inte i en skola, men jag använder fortfarande mina färdigheter som lärare. Min passion är fortfarande densamma: att se alla barn i världen nådda med de goda nyheterna om Jesus.
Text: Anne Marit Viljoen
Översättning: Magdalena C