Sök
Stäng denna sökruta.

Somalia: 2 av 20 miljoner

Av 20 miljoner somalier känner man bara till runt 1000 kristna. Två av dem är Shino och Shania som sedan mars 2015 jobbar med OM Sverige för att nå sina landsmän med evangeliet.

Shino och Shania flydde Somalia 1991. De kom till Sverige och utåt sett blev Shania mer religiös, men inom henne växte tomheten. 2005 skickade en kompis ett kort videoklipp som visade en man som halshöggs i Allahs namn. Shania blev otroligt skakad och för första gången i sitt liv vände hon sig direkt till Allah och frågade: ”Tycker du att det är ok att folk gör så här i ditt namn?”

Den natten hade hon en dröm.

Shania: Jag såg en man som strålade, komma ner från himlen. Han ropade att vi skulle komma till honom. Alla stannade upp, böjde sig för honom och började dyrka honom. Vi sa alla, ”Du är min Gud, du är min Gud”. På morgonen när jag vaknade, trodde jag det var Allah.

Nästa natt frågade jag Allah, ”Var det du eller profeten Muhammed i min dröm? Jag vill följa dig”. Sedan hade jag en annan dröm. Denna gång såg jag min mamma komma med Koranen. Hon sa till mig att läsa den. Varje gång jag försökte läsa den, kunde jag bara säga ”Jesus sa att jag är vägen, sanningen och livet. Ingen människa kommer till Fadern utom genom mig.” All mat jag försökte servera henne förvandlades till korsformer. Hon såg argt på mig och sa: ”Du är kristen och inte längre muslim.” Hon samlade min familj och berättade för dem om mig och jag var så rädd att de skulle skada mig. Men innan de öppnade dörren återvände mannen som strålade till min undsättning och tog tag i mig och vi flög genom väggarna. Han berättade för mig ”Du är trygg med mig här”. När jag vakande förstod jag att det inte var Allah eller Muhammed utan Jesus Kristus jag sett i min dröm.

Jag började forska på internet om denne Jesus. Jag hittade Bibeln och blev så förvånad att det jag sagt till min mor i drömmen stod i Bibeln (Joh 14:6). När jag läste Johannes 3:16 förstod jag att jag inte kunde komma till himlen genom mina egna goda gärningar utan bara genom att tro på Jesus. Det kändes som att en mycket tung börda hade lyfts från mina axlar! Rädslan för döden och fördömelse var borta för första gången i mitt liv.

Jag bestämde mig genast för att ge mitt hjärta till Jesus.

Shino: När min fru berättade om sitt beslut blev jag väldigt arg. Att lämna Islam betyder att förföljas och jag kunde inte förstå varför hon ville försätta oss alla i fara. Hennes familj fick reda på hennes beslut och de hotade både henne och mig och hennes mamma ville att jag skulle döda henne. Jag sa till Samira att jag älskade henne oberoende av vad hon trodde på, men att hon skulle lämna våra barn i fred.

Dag för dag växte min fru i sin tro. Hon blev en annan person. Jag blev förvånad över hur hon bad, att hon var så förlåtande och hade så mycket tålamod med mig när jag var emot hennes tro. Hon blev mer kärleksfull, omtänksam och mycket glad.

En dag berättade mina barn, som då var 10 och 11, att de också blivit kristna. Jag blev rasande på min fru, hur kunde hon göra så mot mig?! Men barnen hade tagit sina egna beslut. Min frus släkt var på mig hela tiden och ville tvinga mig att lämna min familj. Det var otroligt tufft.

Min fru gav mig en Bibel och rådde mig att läsa. Även om det inte är tillåtet för en muslim att läsa Bibeln började jag på något sätt vilja läsa den. Jag blev förälskad i den och Guds ord började arbeta i mig och Hans kärlek berörde mitt hjärta. Jag kunde inte sluta läsa!

Det var en lång process innan jag kapitulerade och gav mitt liv till Jesus. Jag blev en ny person, fylld med den kärlek och lycka jag saknat i min barndom. Vi förlorade hela vår släkt när vi blev kristna, men fick en ny himmelsk familj. Nu är jag trygg och jag vet var jag ska tillbringa evigheten.

Text: ”Changing Lives”, Trent Vineyard Church
Översättning: Lena Magnusson


Bakgrund:

Somalia är sedan flera år nummer 2 på listan över de länder där kristna förföljs som hårdast (World Watch List, 2015). Samhället är starkt muslimskt och förföljelsen av kristna beskrivs som total. Efter inbördeskriget under 1990-talet har miljoner somalier flytt landet och idag är man som folk utspritt över hela världen.

Shino och Shania jobbar tillsammans med oss i OM Sverige för att fler somalier ska få veta vem Jesus är. Vi är stolta, glada och mycket förväntansfulla inför vad Gud gör bland somalierna – be att många fler börjar tro på Jesus! Be också om beskydd för dem som redan tror: somalier som lämnar islam riskerar ofta stor förföljelse, inte minst från sina egna landsmän.

Stötta OM:s arbete bland somalier genom att ge en gåva på vårt plusgiro 86 669-9 eller swish 123 570 42 91 och märk gåvan: “NW Somalia”

“Skönt ljuder stegen av dem som bär bud om goda ting.”

Romarbrevet 10:15