Tillsammans med OM:s ledare och partners runt om i världen har vi bett och funderat på hur vi kan göra vårt skeppsarbete mer effektivt. Som ett svar på detta har vi tagit ett steg i tro och bestämt oss för att utöka OM:s flotta med ytterligare ett mindre fartyg. Stolta över vår tidigare historia, och med arvet från våra tidigare fartyg i ryggen är vi otroligt glada att kunna presentera det nya skeppets namn: Doulos Hope, hoppets tjänare!
Seelan Govender, direktor för OM Ships säger:
– Gud fortsätter att använda skeppen som en katalysator för att samla och inspirera många kristna, och det finns så mycket mer som behöver göras. Ett djupare och mer effektivt partnerskap med lokala församlingar och troende innebär att vi nu kan stanna längre i hamnarna och komma tillbaka tidigare, samtidigt som vi kan nå fram till helt nya områden. Vi vill utrusta detta arbete så att det kan få största möjliga globala genomslagskraft. Det innebär att vi måste utvidga vår vision och se bortom Logos Hope.
– När vi under de senaste åren har bett för den här visionen – och den brådskande situation vi står inför – och delat det med våra partners har vi blivit positivt överraskde av de uppmuntrande svar och generösa stöd vi fått. Vi tror att Gud har lett oss till denna punkt, och det är min stora glädje att få bjuda med er på denna resa mot att sjösätta Doulos Hope och se henne fungera som en katalysator för att förändra samhällen i de hamnstäder vi besöker. Du kan vara med i bön, genom att investera finansiellt eller genom att tjäna tillsammans med oss! säger Seelan.
Fartyget byggdes ursprungligen i Tyskland 1991 och kommer genomgå en renovering i 12-18 månader innan det tas i bruk tillsammans med Logos Hope någon gång under 2023.
Teknisk data
Doulos Hope | |
---|---|
Anropssignal | C6AV7 |
Registreringshamn | Nassau, Bahamas |
Typ | Passagerarfartyg |
Byggd | 1991, Lubeck, Tyskland |
Klassificering | - |
Tonnage | 3 370 GR 1 011 NT 463,4 DW |
Kapacitet | |
---|---|
Personer | 146 |
Frakt (böcker) | TBD |
Bränsle | 214 m³ |
Smörjolja | 5.2 m³ |
Färskvatten | 205 m³ |
Mått | |
---|---|
Längd | 85,5 m |
Bredd | 14 m |
Djupgående | 3,8 m |
Historik

Byggandet av Lady Sarah och tvillingfartyget Lady Diana inleddes i maj 1988 i Lubeck, Tyskland.

Köparna kunde inte slutföra köpet och hon såldes senare som Aurora II i december 1991.

I juli 1994 såldes hon till Star Cruises och blev Megastar Aries.

I juli 2012 bytte hon namn till Genting World.

I oktober 2013 blev hon The Taipan.

Köpet av Taipan slutfördes i maj 2022 och fartyget döptes om till Doulos Hope.