Sök
Stäng denna sökruta.

OM:s plusgiro blir bank- och autogiro.

Den 1 september 2022 slutar vi använda oss av plusgiro för våra gåvor. Därför ber vi dig att börja ge via autogiro eller bankgiro (5784-0027) istället.

Kom ihåg att uppdatera dina sparade mottagare på internetbanken.

Har du tidigare gett till OM via din internetbank behöver du själv gå in och uppdatera listan över sparade mottagare genom att ta bort plusgiro 86 669-9 och lägga till bankgiro 5784-0027.

Förändringen gäller särskilt dig som ger via plusgiro på internetbanken eller har stående överföringar till plusgiro 86 669-9. Du måste själv gå in på internetbanken och uppdatera dina sparade mottagare och stående överföringar genom att ta bort vårt gamla plusgiro och lägga till vårt bankgiro-nummer istället.

Vi ber om ursäkt för denna administrativa oangelägenhet och hoppas att du vill gå denna extra mil för att fortsätta stödja arbetet bland de minst nådda genom OM Sverige.

Du kan också välja att börja ge via autogiro istället. Då dras automatiskt den summa du själv bestämmer från ditt bankkonto varje månad. Autogiro är det smidigaste och säkraste sättet att ge till OM regelbundet. 

Tack för ditt fortsatta stöd.

Här nedan har vi samlat de vanligaste frågorna kring bytet från plusgiro. Om du inte hittar svar på din fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på 036-184491 eller  givarservice.se@om.org!

Vanliga frågor och svar:

Vad händer om jag försöker skicka pengar till OM:s plusgiro efter den 1 september?

Efter den 1 september 2022 fungerar inte OM:s plusgiro längre. Eventuella betalningar till plusgirot kommer inte att gå igenom och pengarna till missionärerna kommer inte att komma fram. 

Pengarna kommer att returneras till dig och det är troligt att du kommer att få ett felmeddelande om en misslyckad betalning, men exakt hur det ser ut beror på din bank. 

Vad behöver jag göra nu?

Om du tidigare gett till OM via Plusgiro behöver du nu ta bort vårt plusgiro-nummer 86 669-9 från din internetbank och istället lägga till vårt bankgiro-nummer 5784-0027, eller börja ge via t.ex. autogiro.

Autogiro är det smidigaste och säkraste alternativet för att ge regelbundet till OM. Läs mer här »

Varför stängs plusgirot ner just nu?

Nordea – som administrerar plusgirot i Sverige – har valt att avsluta sin kundrelation med OM Sverige efter flera decennier. Nordea menar att OM ökar bankens risk att bli anklagad för att inte motverka pengatvätt, korruption och terrorfinansiering.

Vi på OM anser att Nordea har gjort fullständigt fel värdering av vår verksamhet, hur vi arbetar och vad vi finansierar. Både OM:s egen finansiella policy och de elektroniska system vi använder för internationella betalningar förbjuder transaktioner till länder som är belagda med internationella restriktioner och sanktioner. Det gör att vi varken kan eller vill göra den typen av överföringar banken är rädda för.  

OM når ut till länder med evangelisk hjälpverksamhet och det finns inga incitament för att vi skulle ägna oss åt penningtvätt, betala mutor eller finansiera terror i samband med detta.

Vi har överklagat Nordeas beslut till deras kundombudsman, men när de avslog vår överklagan ser vi ingen anledning att driva frågan vidare genom domstolsförhandlingar.

Tyvärr innebär detta att vårt plusgiro 86669-9 kommer sluta fungera 1 september 2022. Du behöver alltså ta bort detta nummer från din internetbank och istället ge pengar till OM via t.ex. autogiro eller bankgiro: 5784-0027.

Vi ber om ursäkt för denna administrativa oangelägenhet och hoppas att du vill gå denna extra mil för att fortsätta stödja arbetet bland de minst nådda genom OM Sverige.

Är det någon skillnad om man ger till plusgiro via internetbanken eller talongen?

Nej, både du som hittills gett via plusgiro på internetbanken och plusgiro-talongen påverkas och behöver byta betalningssätt.

Jag ger via autogiro. Måste jag ändra någonting?

Nej, autogiro påverkas inte, så du behöver inte göra någonting.

Jag ger via stående överföring. Måste jag ändra någonting?

Om din stående överföring använder vårt plusgiro-nummer måste du ändra din överföring. Byt till att använda bankgiro-nummer 5784-0027 eller anmäl autogiro istället.

Om din stående överföring redan använder vårt bankgiro-nummer eller vårt bankkontonummer i Swedbank behöver du inte ändra något.

Kan jag fortsätta ge via Swish?

Ja, det går bra. Vårt swish-nummer är 123 570 42 91. 

 

Vilka betalningsalternativ rekommenderar ni framöver?

Vi rekommenderar följande sätt att ge:

  • Autogiro – Det allra smidigaste är att ge via autogiro. Då bestämmer du själv en summa som dras automatiskt från ditt konto varje månad. Läs mer här »
  • Swish – Du kan enkelt ge en gåva via vårt Swish-nummer 123 570 42 91.
  • Bankgiro – OM Sveriges bankgiro-nummer är 5784-0027.
Jag behöver hjälp. Vart kan jag vända mig?

Hör av dig till vårt kontor på givarservice.se@om.org eller ring oss på 036-18 44 91.

Mellan den 17 juni och 22 augusti 2022 har vi sommartider på kontoret med begränsade öppettider, men vi hjälper till så gott vi kan.

Vanliga frågor om autogiro:

Hur kommer jag igång med autogiro?

Du anmäler enkelt autogiro direkt via vår hemsida – inga pappersblanketter eller underskrifter behövs längre. Istället legitimerar du dig med mobilt bankID.

Vi stöder följande banker:

  • Danske Bank
  • Handelsbanken
  • Ica-banken
  • Länsförsäkringar
  • Nordea
  • SBAB
  • SEB
  • Skandia
  • Sparbanken Syd
  • Swedbank
  • Swedbank Sparbankerna

För att komma igång följer du bara instruktionerna på vår hemsida, tex på omsverige.se/ge

Saknar du mobilt bankID eller har någon annan bank kan du istället ge varje månad via kort eller Swish.

Du kan också ge via en stående överföring från din bank till vårt bankgiro 5784-0027. Kontakta din bank för instruktioner om hur du ställer in en stående överföring för just din bank. 

Jag ger redan till OM via stående överföring, kan jag fortsätta med det?

Det går bra. Kontrollera bara att du ger till vårt bankgiro (5784-0027) och inte till vårt gamla plusgiro-nummer som inte fungerar efter den 17 juli 2022. 

För dig som vill börja ge regelbundet är autogiro det bästa alternativet.

Du anmäler autogiro här.

Går det att tillfälligt pausa mitt givande om jag vill?

Absolut! Det finns ingen bindningstid på autogiro så du kan pausa, eller avsluta, ditt autogiro när du vill.

Kontakta oss på givarservice.se@om.org så hjälper vi dig.

Kan jag välja själv hur mycket jag vill ge varje månad?

Ja! Du bestämmer själv hur mycket du vill ge.

Många av våra givare ger mellan 200-500 kr i månaden.

Ingen gåva är för liten (eller för stor!) men för just autogiro ligger minsta beloppet på 50kr/mån.

Vill du ändra ditt månadsbelopp kontaktar du bara vår givarservice på givarservice.se@om.org eller 036-184491.

 

Min bank finns inte med i listan, vad ska jag göra?

För att kunna anmäla autogiro till OM behöver du ha tillgång till mobilt bankID och ha någon av följande banker:

  • Danske Bank
  • Handelsbanken
  • Ica-banken
  • Länsförsäkringar
  • Nordea
  • SBAB
  • SEB
  • Skandia
  • Sparbanken Syd
  • Swedbank
  • Swedbank Sparbankerna

För att komma igång följer du bara instruktionerna på vår hemsida, tex på omsverige.se/ge

Saknar du mobilt bankID eller har någon annan bank kan du istället ge varje månad via kort eller Swish.

Du kan också ge via en stående överföring från din bank till vårt bankgiro 5784-0027. Kontakta din bank för instruktioner om hur du ställer in en stående överföring för just din bank. 

 

Jag saknar mobilt bankID - hur kan jag ge istället?

För att kunna anmäla autogiro till OM behöver du ha tillgång till mobilt bankID för att legitimera dig online. 

Saknar du mobilt bankID kan du istället ge varje månad via kort eller Swish.

Du kan också ge via en stående överföring från din bank till vårt bankgiro 5784-0027. Kontakta din bank för instruktioner om hur du ställer in en stående överföring för just din bank. 

Kan jag skicka in en pappersblankett istället?

Vi tar tyvärr inte längre emot autogiromedgivanden i pappersformat. Istället kan du själv anmäla autogiro online med hjälp av mobilt bankID här

Behöver du hjälp att hitta rätt kan du alltid kontakta vår givarservice på 036-184491 eller givarservice.se@om.org så hjälper vi dig så gott vi kan. 

Hur ändrar jag mitt månadsbelopp?

Vill du ändra ditt månadsbelopp kontaktar du bara vår givarservice på givarservice.se@om.org eller 036-184491 så hjälper vi dig. 

“Skönt ljuder stegen av dem som bär bud om goda ting.”

Romarbrevet 10:15