Sök
Stäng denna sökruta.

Ett högt pris att betala

David* älskar fotboll och Jesus. Tillsammans blir hans passioner ett effektivt sätt att knyta kontakter och dela med sig av Guds kärlek till andra unga män i centrala Nordafrika.

När David växte upp i södra Afrika gick han bara i kyrkan då och då. Men en vän fortsatte att bjuda med honom till kyrkan och efter ett tag gav David sitt liv till Kristus. David minns när han hörde talas om tsunamin som drog in över Asien 2004. Drabbad av hur många människor som svepts bort utan att tro på Jesus bad han: ”Gud, om du vill får du använda mig för att nå ut till andra folk som inte känner Jesus.”

Fem år efter tsunamin deltog David i OM:s lärjungaträningsskola REACH i Zambia. Han drogs särskilt till den muslimska världen, och började förstå att människor där också behöver Jesus. Trots att hans klasskamrater fokuserade på andra delar av världen, väcktes Davids intresse för länderna i norra Afrika.

– Jag älskar utmaningar, säger David. Det är därför jag är här i centrala Nordafrika fast ingen annan ville åka dit.

” Oavsett om man kan språket eller inte, kan man bygga relationer genom fotboll.”

– David

FOTBOLLEN BYGGER BROAR

Redan när David klev av planet fick han sin första utmaning: det var den varma årstiden.

– Då kan man inte göra någonting, förklarar han, du kan bara vila. När det är så varmt kan man inte fungera normalt.

Hans andra utmaning var att lära sig det lokala språket. Först försökte David med hjälp av en språklärare, men han upptäckte snart att det bästa sättet för honom var att gå ut och umgås med folk.

Eftersom David spelat fotboll i flera år, gick han till den lokala fotbollsplanen. – Genom att träna och umgås med idrottskillar lärde jag mig språket av dem. Jag lärde mig när de pratade, säger David.

– Oavsett om man kan språket eller inte kan man bygga relationer genom fotboll. Det är en bra brobyggare, fortsätter David. Sporten begränsas inte av språk eller kulturella barriärer; den river dem. Alla älskar sport. Oavsett om man tittar på, eller spelar själv, så har alla en relation till sport.

Genom fotbollen har David fått en möjlighet att visa Jesu kärlek för andra. I de lag han tränar, introducerar han alltid bön och betonar kristna värderingar. Lagen består av kristna och muslimer som spelar tillsammans.

– Jag tror att det är bönen som lockar dem, säger David om att icke-troende vill vara med i hans lag.

– I andra lag spelar man bara fotboll, och sedan går man tillbaka hem. Men i vårt lag är det annorlunda.

Och bön gör skillnad. Några unga män har tagit emot Jesus via fotbollen. D avid samarbetar också med lokala församlingar för att hjälpa fler Jesus-älskare att visa på Guds kärlek genom sport.

”Det är när de tar emot Jesus som utmaningarna kommer.”

– David

UTMANINGAR

Men även om Davids tro på Jesus tolereras och accepteras eftersom han är utlänning, så är det annorlunda för nya troende från en muslimsk bakgrund.

– Det är när de tar emot Jesus som utmaningarna kommer, eftersom samhället säger: ”du vet ju vad Koranen säger, så du drar skam över familjen”, förklarar David och fortsätter: Familj och vänner kommer med alla medel att försöka få dig tillbaka till islam.

När lokalbefolkningen fick veta att två unga män börjat följa Jesus slutade folk att handla i deras affärer. En annan troende kastades ut ur det hus han bodde i och alla hans ägodelar konfiskerades eftersom de hade köpts innan han blev en Jesu lärjunge.

– Det är svårt för de här killarna när de ger sina liv till Kristus, berättar David. Det är ett högt pris att betala.

David och andra Jesustroende gör sitt bästa för att uppmuntra nya troende i deras tro och hjälpa dem med konkreta behov när de kan.

– Bibeln själv kan också vägleda dem och stärka dem, säger David och lägger till att även om lärjungaskapet kan ta lång tid, så känner de nya troende, när de väl förstår evangeliets förvandlande kraft och Jesu kärlek, en önskan att dela med sig av det till andra oavsett vad det kostar eftersom de är orädda och engagerade.

NYA MÖJLIGHETER

Ett par år efter att ha flyttat till centrala Nordafrika åkte David tillbaka till sitt hemland för att gifta sig med Grace*. Paret återvände till centrala Nordafrika där Grace började lära sig språket och kulturen. Eftersom män och kvinnor kulturellt sett inte ofta umgås, har Graces närvaro öppnat dörrarna för nya samtal och möjligheter att visa Jesu kärlek även för kvinnorna i byn.

– Kvinnor är ryggraden i relationerna, säger David. När en man kommer till tro är det lite svårt för kvinnorna att också komma till tro. Men när kvinnan kommer till tro, är det mycket lättare för mannen att bli frälst.


» Be om fortsatt frimodighet för nya troende när deras tro på Jesus växer. Be att Gud möter deras behov och uppmuntrar dem att de inte är ensamma.

*Namn ändrat

Text: Rebecca Rempel

“Skönt ljuder stegen av dem som bär bud om goda ting.”

Romarbrevet 10:15