Sök
Stäng denna sökruta.

Lärjungaskap i det nya Sverige

De har bjudit in asylsökanden till kyrkan och fått så stort gensvar att de hyrt bussar att skjutsa dem mellan boendena och kyrkan. Ett år senare har 50-talet av dem tagit emot Jesus eller uttryckt ett starkt intresse av att göra det. Hur går de vidare nu? 

– Vårt uppdrag är inte att bara bjuda folk på kaffe och bulle, vårt uppdrag är att vinna människor för Jesus Kristus, säger Sinan Yousif, Allianskyrkan i Jönköping.

Under det senaste året har Allianskyrkan i Jönköping med Ingemar Karlsson och Sinan Yousif i spetsen besökt asylboenden för att bygga relationer och bjuda in till kyrkans integrationscafé och arabiska gudstjänster.

– I början kunde 150-200 personer komma på våra gudstjänster. Folk sa att det var kaos, och det var det kanske! Men det måste man våga ha, man måste ta lite risker, säger Ingemar.

Nu har de regelbunden kontakt med de 50 som tagit emot Jesus, eller uttryckt ett starkt intresse av att göra det och nu kommer nästa utmaning: att lärjungaträna dem och hjälpa dem att växa i tron. Det handlar om att läsa Bibeln tillsammans, lära dem att be och i många fall umgås över kopiösa mängder mat, men hur gör man det om man inte talar samma språk?

– Man kommer väldigt långt med kärleksgärningar och att visa på ett liv som kristen. Vi har byggt relationer det senaste året och nu är vi på väg in i nästa steg av lärjungaträning, säger Ingemar.

Bibelstudier och bönemöten

Varje onsdag bjuder församlingen in till integrationscafé och senare på kvällen har de bibelstudier för de som vill. De har regelbundna bönemöten och kommer i höst att öka antalet gudstjänster på arabiska till varje söndag kväll. Majoriteten av de som kommit till tro under året kommer från muslimsk bakgrund och det är dessa som Ingemar och Sinan nu lärjungatränar. Men hur gör de? Sinan skrattar:

– Jag tvingar dem att läsa hela Nya Testamentet! Vi läser ett kapitel i Bibeln varje vecka, jag förklarar lite och de får chans att ställa frågor. Ibland är det jättesvåra frågor men Bibeln är Guds ord och det är det som ger liv, jag kan inte ge dem det, säger Sinan.

Ett nyckelord i lärjungaträningen bland de med muslimsk bakgrund är flexibilitet. Ingemar förklarar:

– Vi svenskar måste vara flexibla i att det kanske inte alltid blir som man tänkt sig, men de behöver lära sig en flexibilitet i religionen: För många muslimer är bönen en envägskommunikation och det är mycket lagar och regler om när, var och hur man ska be till exempel. Där behöver vi lära dem att det handlar om en relation.

Både Ingemar och Sinan lyfter fram att det är bra med kunskap om deras bakgrund för att förstå vad de bär med sig och vilka (miss)uppfattningar de kan ha om Gud, kristna och Bibeln. Här är konferens Heart for Muslims ett bra redskap.

– Det handlar mycket om att våga gå och våga testa. Att gå utanför sin bekvämlighetszon, övervinna rädslan att inte kunna språket, kulturen och så vidare. Gud kommer att leda vidare, säger Ingemar.

Sinan håller med:

– I Sverige tänker vi mycket men gör mindre. När vi går är det Gud som öppnar vägar. För ett par veckor sedan var jag så trött och jag sa till Gud att jag inte orkar mer, att jag behöver hjälp. Det gick ett tag och så fick vi kontakt med en svensk OM:are som pratar arabiska och tidigare bott i Mellanöstern men nu bor här i närheten. Nu kommer han och hjälper mig! Gud sänder folk hela tiden, säger Sinan.

Språket inget hinder

De flesta som Ingemar och Sinan kommer i kontakt med pratar arabiska. Sinan har arabiska som modersmål men Ingemar pratar inte mycket av språket. Trots det ser han inget hinder med det:

– Mitt uppdrag är inte att lära mig arabiska, de vill ju lära sig svenska! De blir glada när jag säger några fraser på deras språk, men de blir ännu gladare när de kan säga något på svenska, säger Ingemar.

Sinan leder de flesta av bibelstudierna men just ikväll ska Ingemar undervisa. Då tolkas han, troligtvis av någon av deltagarna.

– Det finns alltid någon av de asylsökande som pratar engelska som kan tolka, säger Ingemar och framhåller vikten av att de får undervisning på ett språk de förstår.

Både Ingemar och Sinan vittnar om en otrolig hunger efter Gud bland de nyanlända.

– Nästan varje vecka är det någon ny från integrationscaféet som stannar kvar för bibelstudiet på kvällen. Av de 50 som vi har regelbunden kontakt med drömmer jag om att åtminstone 20 av dem ska gå vidare och bli ledare för egna församlingar, säger Sinan.

“Skönt ljuder stegen av dem som bär bud om goda ting.”

Romarbrevet 10:15