Sök
Stäng denna sökruta.

En bro från islam till Jesus

Med endast 800 kronor i utlovat månadsstöd flyttade Jared* och hans unga familj från Centralasien till norra Europa. De kommer från Pakistan, och precis som nästan nio miljoner andra pakistanier har de flyttat till ett främmande land. Men istället för att söka ekonomisk framgång flyttade Jared för att följa Guds ledning. Han lämnade både en säker anställning och sin släkt, i sin strävan att dela med sig av Guds kärlek till muslimer.

Nästan ett årtionde senare har Gud fortsatt att förse familjen med vad de behöver, och dörrar har öppnats för Jared att få dela sanningen om evangeliet både i området där han bor och på nätet.

Jareds vän David* är svensk, men i vissa stadsdelar känner han sig som en främling.

– Om jag åker dit pekar de finger åt oss och frågar: “Är ni civilpoliser?”, säger han. Området där Jared bor är känd för sin mångfald, och tyvärr också för närvaron av kriminella gäng. Där finns en så stark subkultur att polisen sällan ingriper när något händer. Infödda svenskar som David sticker ut lika mycket där som om de hade rest till Centralasien. Jared passar däremot in utan problem.

David och Jared arbetar båda för OM, och liksom många kristna i Sverige vill de dela med sig av Guds kärlek till olika invandrargrupper från länder där evangeliet inte är känt. Islamiska organisationer ser till att moskéer och religiösa samlingar är lättillgängliga för personer från muslimska diasporagrupper. Samtidigt gör språkliga och kulturella hinder att dessa människor har svårare att närma sig traditionella europeiska kyrkor – även de kyrkor som har verksamhet för att hjälpa invandrare att integreras i samhället.

– Det finns inga egentliga insatser från kyrkorna där som försöker möta muslimerna där de befinner sig, menar David och syftar på området där Jared bor.

Som en av ledare för OM:s arbete såg David situationen som en möjlighet att nå ut till de muslimer som flyttade in.

– Vi brinner för att skicka teammedlemmar till några av Sveriges mest utsatta områden, och Jared anmälde sig frivilligt och sade: “Min fru och jag vill gärna åka dit.”

Jared hade i flera år arbetat som ekonom på OM-kontoret.

– Han var alltid ute på kvällar och helger och delade med sig av evangeliet, minns David. Jareds nationalitet i kombination med sin långvariga passion och kärlek till muslimer, gjorde honom till ett naturligt val för det nya teamet.

“Han delar evangeliet på samma sätt som vi gör i Mellanöstern. Han bygger upp en vänskap och ett förtroende, och delar evangeliet lite i taget.”

David om Jareds arbetssätt i svenska förorter

Efter att ha flyttat till sitt nya bostadsområde, visade Jared en bild för David på en religiös sammankomst han blivit inbjuden att tala på.

– Det måste ha varit minst 150 personer som alla klätt upp sig i sina sikhkläder och samlats till någon sorts högtid, säger David. Och jag tänkte: “Finns det här i Sverige?” Det hade jag ingen aning om. De flesta av mina svenska kompisar har ingen aning om att det finns så många människor med den bakgrunden här. Men Jared var inbjuden eftersom han kulturellt sett är en av dem.

“Vem bjuder in mina muslimska grannar?

– Svenska kristna kämpar ofta med att dela med sig av sin personliga tro. De är inte vana vid att tala om tro, inte ens i sin egen familj, säger David. Centralasiatisk kultur, å andra sidan, kretsar kring religionen.

– Det är faktiskt en fördel för oss, konstaterar Jared. De vill verkligen prata om religion här.

Jared tillbringar sina dagar med att vara salt och ljus bland människor som inte känner Jesus. Bland annat genom sitt sportintresse.

– Han delar evangeliet på samma sätt som vi gör i Mellanöstern. Han bygger upp en vänskap och ett förtroende, och delar evangeliet lite i taget, säger David.

Det är avsiktligt och nödvändigt att göra så, särskilt i områden som Jareds där invandrarna är mindre benägna att helt och hållet assimilera sig i sin nya kultur.

– Jag har hört att de brukar hitta till en moské redan första veckan efter att de flyttat in i området. Andra muslimer bjuder in dem till bön, och de uppmuntrar varandra att be och fasta, säger David.

I asiatisk kultur besöker man aldrig någon innan man får en inbjudan.

Jared

Även församlingar och kyrkor har också öppnat upp sina lokaler för språkcaféer och annan praktisk hjälp för att kunna integreras socialt i samhället. Men att hålla öppet är inte alltid tillräckligt.

– I asiatisk kultur besöker man aldrig någon innan man får en inbjudan, förklarar Jared. Till exempel anlände ett pakistanskt par till hans kvarter strax före jul. Efter jul berättade de för Jared att de var upprörda över hans agerande.

– Vad har hänt? Varför är ni arga på mig? frågade Jared.

– Det var jul, men du bjöd inte in oss till kyrkan, svarade de.

– Kan du tänka dig! utropar Jared. De väntar på en inbjudan. Vem vill bjuda in mina muslimska grannar?

En resa i tro

Att dela Guds kärlek med muslimer i Europa är en speciell upplevelse för Jared.

– Min mormor har hinduisk bakgrund och min morfar muslimsk bakgrund, säger han. De tog emot Jesus eftersom missionärer kom från Europa och förde med sig en väckelse till vårt land.

Morföräldrarna förde sin nyfunna tro på Jesus vidare till Jareds föräldrar, som i sin tur förde den vidare till sina barn.

När Jared var ung vuxen arbetade hans släkting som volontär för OM och organiserade ett besök i Jareds stad åt ett kristet rese-team. Även om Jared lyssnade på vad teamet berättade, skrattade han åt inbjudan han fick att delta i deras outreach.

– Jag åkte hem och berättade för min familj om de galna människorna som kom och pratade om evangelisation och att de skulle sprida evangeliet bland muslimer. Och jag visste att de skulle åka på så mycket stryk den dagen, minns han.

Till Jareds stora förvåning återvände teamet senare, glada och med berättelser om hur de fått dela med sig av Guds ord. – Då förstod jag att Bibeln också var till för muslimer, säger Jared.

OVÄNTAD REAKTION FRÅN LÄRAREN UPPMUNTRANDE JARED

Gud fortsatte att arbeta i Jareds hjärta, vilket ledde till att han så småningom började studera islam i en moské i närheten för att bättre förstå den muslimska tron. Hans kristna vänner undrade varför han läste arabiska och studerade Koranen, och oroade sig för att han höll på att förlora sin tro. I själva verket var Jared uttråkad.

– Jag är säker på att jag inte tappar min tro, men jag vet att jag slösar bort min tid, minns han att han tänkte.

Efter ett tag frågade även Jareds lärare varför han studerade Koranen. Jared berättade att Koranen erkänner Torah och evangeliet som heliga böcker.

– Mina vänner tycker jag är galen för att jag läser Koranen. Och om du vill läsa Bibeln kommer dina vänner också att tro att du är galen, trots att det står tydligt i Koranen att alla muslimer måste tro på Torah och andra profetböcker, och till och med på Jesus Kristus, sa han.

– Sluta Jared, sköt hans lärare in. Det du sagt har verkligen berört mitt hjärta… Jag har aldrig läst Bibeln och jag har aldrig ens sett en Bibel. Men nu lovar jag att börja läsa Bibeln eftersom du har föregått med så bra exempel.

“I min grupp har vi inte bara frågor från ena hållet. Vi lär kristna att det är okej att ställa de frågor som ställs till oss.”

Jared om religionsgruppen på sociala medier

Lärarens reaktion uppmuntrade Jared att fortsätta studera islam och gav honom självförtroende att börja diskutera med andra muslimer. Flera år senare, när han flyttade till Sverige, bildade han en grupp där de pratade om islam och kristendom, och som växte till 15 personer.  Hans nya muslimska vänner förundrades över hans kunskaper om islam och frågade honom var olika saker stod skrivna i Koranen.

Samtal om tro på nätet

När coronapandemin satte stopp för dem att kunna träffas, skapade Jared istället en grupp på sociala medier. Det blev en plattform för samtal mellan de olika religionerna. Sedan starten i slutet av 2020 har den vuxit till över 1 500 medlemmar.

– Ungefär 80% av dem är muslimer och 20% är kristna, beräknar Jared. Han berättar också att majoriteten är män i åldern 18-34 år, vilket är just den gruppen människor som sällan går i kyrkan. Det gör hans medieplattform särskilt strategisk.

Inom islam lär man sig att ifrågasätta kristnas tro, men de är ofta inte beredda på att svara på samma frågor om sin egen tro.

– I min grupp har vi inte bara frågor från ena hållet, säger Jared. Vi lär kristna att det är okej att ställa de frågor som ställs till oss.

Precis som Jared bor många pakistanska deltagare i gruppen utomlands. En kristen man i Mellanöstern berättade för Jared i ett privat meddelande att han kämpade med att muslimer ständigt ifrågasatte hans tro.

– Han tvivlade på kristendomen och var nära att tappa sin tro, säger Jared. Efter att ha gått med i gruppen och läst de andra kristnas svar på några av de frågor han själv fått, skickade han ett nytt meddelande till Jared: “Genom din grupp fick jag klarhet i mina grubblerier och har hittat tillbaka till tron. Och nu kan jag också ge svar till muslimerna.”


Jareds vän är bara en av många som har blivit styrkt i sin tro genom det arbete Jared gör.

Med årets julinsamling vill vi ge många fler möjligheten att höra om den allra största gåvan – chansen att få lära känna Jesus.

Var med och bidra du också. Du kan läsa mer på omsverige.se/jul

Text: Nicole James

*Namn och bild ändrade

“Skönt ljuder stegen av dem som bär bud om goda ting.”

Romarbrevet 10:15