Reportage, artiklar och berättelser från missionsfältet

Sverige

Vem är Jesus inom islam?

Muslimer påpekar ofta att de tror på Isa (Jesus) och undrar varför kristna inte tror på Mohammed. Även om det finns likheter mellan Koranens Jesus och Nya Testamentets Jesus, så finns det också stora skillnader. Att Jesus föddes av en

Läs mer »
Västeuropa

Vägen till frihet

Lurad, bedragen och slutligen fri. Ulla* och Victor* är utsända av OM Sverige för att jobba bland prostituerade i Frankrike. De möter prostituerade på stans gator, ett arbete som kräver stort tålamod och uthållighet. Resan till befrielse är ofta lång

Läs mer »
Mellanöstern & Nordafrika

Med hopp mitt i krisen

– När jag först kom till tro tänkte jag mycket på hur jag skulle kunna nå mitt folk och berätta om Jesus. Nu kommer de istället till mig, säger Ibrahim*, en troende syrier med muslimsk bakgrund som tjänar med OM i Mellanöstern.

Läs mer »
Mellanöstern & Nordafrika

Jag är kristen från muslimsk bakgrund

Trots att vi var muslimer skickade min familj mig till en katolsk skola. Jag satt ofta med på mässorna utan att egentligen veta vad jag gick på, eller varför. En dag bjöd en kompis med mig till ett evangeliskt bönemöte. Det

Läs mer »
Logos Hope

Rörmokare på de sju haven

Anders Lindh (23 år, Tranås) har tillbringat nästan 2,5 år ombord Logos Hope. Efter drygt ett år hemma i Sverige reser han nu för andra gången tillbaka som projektarbetare. ­– Jag kommer arbeta som rörmokare och hjälpa till med underhållsarbetet

Läs mer »
Sverige

Flyktingkrisen: förvandling pågår

Hösten 2015 skrevs in i historieböckerna. Aldrig någonsin har vi tagit emot så många asylsökande i Sverige. Majoriteten kommer från Syrien, Irak och Afghanistan, länder med starka muslimska traditioner. Många församlingar möter dem nu i sina närområden. Vi pratar med

Läs mer »

Få OM:s månadsmail via e-post

OM:s nyhetsmagasin

Läs mer om vad Gud gör i världen i vårt nyhetsmagasin. Det kommer ut 4 gånger/år och är en bra inspiration inför bönesamlingen eller gudstjänsten. Skriv upp dig på en gratis prenumeration idag!